Reconstruccions de postguerra al món rural

by farnaumirtost
Reconstruccions de postguerra al món rural

Tornen les Jornades

Després d’una aturada de dos anys a causa de la pandèmia, la Fundació Arnau Mir de Tost reprén les Jornades d’Estudis Històrics i Patrimonials de la Vall d’Àger i l’Alta Noguera, amb l’edició desena, en principi programada per l’any 2020.

La Jornada se celebrarà el proper dijous 6 de juliol de 2023, durant el matí i a partir de les 9:30h a la Sala d’Actes de l’Ajuntament d’Àger. Com és habitual, l’assistència a la Jornada és lliure i gratuïta.

Xa Jornada d’Estudis Històrics

Aquesta Xa Jornda té l’objectiu d’analitzar els efectes i els mecanismes de reconstrucció en la immediata postguerra franquista fent especial èmfasi en l’entramat de les organitzacions polítiques i socials i la precària subsistència quotidiana que patí bona part de la població. La Guerra Civil, produïda arran del sollevament militar de 1936, i les ànsies de ruptura per part del règim franquista determinaren la nova etapa, marcada per la militarització del territori en els primers moments i la sempre present violència política.

L’escenari sobre el qual es reflexionarà serà el món rural on el feixisme i el caciquisme il·lustraren meridianament les continuïtats del poder local a l’hora d’establir xarxes clientelars, per la qual cosa les seues especificitats econòmiques i socials presentaren unes condicions gens fàcils de superar.

PROGRAMA DE LA JORNADA

9:30h Presentació de la Jornada a càrrec de l’Alcaldessa, Sra. Mireia Burgués, i el President de la Fundació Arnau Mir de Tost, Sr. Francesc Fité.

Conferències:

9:45h El primer franquisme a la vall d’Àger: poder local i subsistència quotidiana. A càrrec de la Dra Antonieta Jarne.

10:30h Pausa cafè.

11:00h Ravensbrück i altres camps: dissortat destí de lleidatanes. A càrrec de Míriam Roma (UdL).

11:45h La presència nazi en el primer franquisme a la província de Lleida: 1938-1945. A càrrec del Dr. Marc Macià (UdL).

12:30h La família Ibern d’Àger i les ires de la història. A càrrec de Noemí Riudor (UdL).

13:15h Taula rodona.

14.00h Cloenda de la Jornada.

Amb la col.laboració de l’Ajuntament d’Àger i l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida.