PROJECTE ANTROPONÍMIA DE LA VALL D’ÀGER FASES I i II: ELS RENOMS DE CASES I MASIES

Durant els anys 2015-2016 s’ha dut a terme un projecte de memòria oral. És un recull dels renoms de les cases de la Vall d’Àger. Aquest fet no era nou en el sentit que moltes persones del territori ja havien recollit aquests renoms, més o menys ordenadament (vegeu al final de la pàgina). La novetat del projecte que ha dut a terme la Fundació Arnau Mir de Tost és la geolocalització d’aquests renoms de cases i masies i el recull sistemàtic, així com un primer estudi morfològic i lingüístic d’aquests renoms, i la socialització d’aquest coneixement popular mitjançant eines d’Internet.

El projecte ha estat subvencionat per l’Institut Ramon Muntaner en les convocatòries 2015 i 2016 d’Ajuts per a Projectes d’Investigació o de Difusió Cultural.

Les autores dels projecte han estat Cristina Masvidal (Fase I i Fase II) i Laura Benseny (Fase II) amb la coordinació del professor Francesc Fité de la UdL i el recolzament del professor Xavier Terrado de la UdL.

EL TERRITORI

L’estudi dels renoms ha abastat el terme municipal d’Àger: La Règola, Àger, Agulló, Corçà, Millà, Fontdepou, Masos de Millà i Vilamajor; a més, s’han inclòs els renoms de l’Ametlla del Montsec i Sant Just. La raó és que aquestes poblacions malgrat no formar part actualment del municipi formen tots ells una unitat geogràfica evident. Històricament havien estat poblacions que formaven part de la mateixa unitat, juntament amb moltes altres avui dia desaparegudes i de les quals ha estat impossible recuperar-ne cap renom, amb l’excepció d’Oroners i els Vassalls que, si bé s’han pogut recollir, no s’han pogut situar geogràficament.

ELS RESULTATS

El resultat del projecte són unes bases de dades que inclouen les següents variables: poble, carrer, número, coordenades geogràfiques (masies), renom de la casa, ús actiu, ús inactiu, informador, data i observacions.

Aquestes bases de dades s’han traslladat a Internet creant un My Maps del sistema del Google Maps.

Vall d'Àger

Google Maps renoms pobles

Aquest sistema permet l’accés universal des d’un ordinador o mòbil, Android o Apple, mitjançant el següent link:

Accés al mapa dels renoms dels pobles

Accés al mapa dels renoms de les masies

S’ha apostat per aquest sistema ja que és un dels més usats a nivell mundial i és de molt fàcil ús, a més, que qualsevol mòbil o ordinador té l’aplicació, sense cost addiconal ni la necessitat d’instal·lar aplicacions específiques o de pagament.

UN PROJECTE VIU

La recollida de dades i la seva traslació a una eina d’accés públic a Internet ha finalitzat però el projecte és viu. Som conscients que hi haurà errors i mancances en els renoms i és per això que es fa una crida a tothom que vulgui participar a visualitzar el mapa, navegar-hi i fer-nos arribar els comentaris, suggerències o informació per completar de manera que d’aquí a un temps sigui una construcció conjunta de tots i totes.

A partir d’aquest link, els vilatants podran visitar el poble amb els noms de les cases i enviant un correu a una direcció farnaumirdetost@gmail.com, podran demanar que s’afegeixi informació addicional sobre les cases.

AGRAÏMENTS

El projecte no hagués estat possible sense la participació entusiasta de moltes persones i institucions:

• Pere Capdevila, Peret de Siego, Àger
  • Antoni Huguet, Tonet de Barri, Àger
  • Josep, el carter d’Àger
  • Vicent Jordana, de Casa Petit de l’Ametlla del Montsec
  • Família Camarasa, de Casa Tavola d’Agulló
  • Pepita Saurí, de Casa Saurí de Millà
  • Miquel de Casa el Gravat de Millà
  • Ramon Mauri, de Casa Mauri de Corçà
  • Família Domingo, de Casa Perrill de La Règola
  • Josep Mercè, de Casa Florenso de Fontdepou
  • Xavier Mora
  • Joan Vinyoles, Masia Pessoles, Àger

MAPA DELS RENOMS D’ÀGER

Mapa publicat a la revista La Cabanera núm. 16 realitzat per Pasqual d’Oroners i titulat “Mapa dels noms originals de les cases d’Àger” que complementa el treball realitzat en el projecte de la Fundació. Per veure en detall el mapa, cliqueu aquí.