Aquesta pàgina serà en un futur una guia de recursos del patrimoni natural i cultural de la Vall d’Àger i el Montsec.

RECURSOS DIDÀCTICS

Els dossiers didàctics de la visita al Castell Col·legiata de Sant Pere d’Àger han estat fruït d’una col·laboració entre les mestres de l’Escola Andreu Farran d’Àger, Inés Cardil i Gemma, i la Fundació.

• Castell Col·legiata de Sant Pere d’Àger. CI-CM.
  • Castell Col·legiata de Sant Pere d’Àger. CS.

Si sou una escola i esteu interessats en rebre aquests dossiers gratuïtament, contacteu amb nosaltres via @.

Arquitectura, història, història de l’art, arqueologia.

Geologia i paleontologia, patrimoni natural

• Baulies, X. (1987) Vegetació i flora del Montsec. Ciència, revista catalana de ciència i tecnologia 63 (2a època): 23-27.
  • Casals, P. i Muñoz, J. (1987) Geologia del Montsec. Ciència, revista catalana de ciència i tecnologia 63 (2a època): 11-18.
  • Casals, P. i Muñoz, J. (1987) Hidrologia del Montsec. Ciència, revista catalana de ciència i tecnologia 63 (2a època): 19-20.
  • Casals, P. i Muñoz, J. (1987) Climatologia del Montsec. Ciència, revista catalana de ciència i tecnologia 63 (2a època): 21-22.
  • Rosell, J. Estudio geológico del sector del Prepirineo comprendido entre los ríos Segre y Noguera Ribagorzana (Provincia de Lérida), tesis doctoral publicada pel Instituto de Estudios Pirenaicos del Instituto “Jaime Almera” de Investigaciones Geológicas. C.S.I.C. Separata de “Pirineos”, núms. 75 al 78, any XXI. (1967)
  • Rosell, J.; LLompart, C. Guia geològica del Montsec i de la Vall d’Àger. Editorial Montblanc-Martín, C.E.C., Barcelona (1988)
  • Geología de Catalunya (2002) Enseñanza de las ciencias de la tierra: Revista de la Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, ISSN 1132-9157, Vol. 10, Nº. 1, 2002, págs. 2-16
  • Rosell, J.; Linares, Rogeli; Fité, Francesc; Roqué, CArles; Llompart, Carme; Losantos, MarionaMontclús: misteriós naixement i desaparició d’un poble. Institut Geològic de Catalunya (2010) ISBN 9788439383826
  • Rosell, Joan. Gestació i naixement de la serra del Montsec. Garsineu Edicions, Tremp (2014) ISBN 978-84-941734-3-1
  • Ruiz, J., Escolà, O., Agelet, A., Maluquer, J. (1987) Fauna del Montsec. Ciència, revista catalana de ciència i tecnologia 63 (2a època): 28-35
  • AADD: El patrimoni natural del Montsec. Actes de les VI Jornades de coneixement del Patrimoni Natural. Edició a cura d’Esther Fanlo. Institut d’Estudis Ilerdencs. 1996.

Literatura i fotografia

• Alonso, F. M. El Señor de Àger. Editorial Lampedusa. Barcelona, 2010.
  • Bosch, J.M. Misteris del Montsec. 2010.
  • Carner-Ribalta, J. Sícoris (biografia d’un riu català). Edicions Dilagro, Lleida.
  • Cortadellas, X. i Pujadó, J. (coord.) Els pobles perduts. Edicions Sidillà. La Bisbal d’Emporda 2012.
  • Masvidal, C. Oroners (La Noguera). Dos pobles perduts. A Cortadellas, X. i Pujadó, J. (coord.) Els pobles oblidats. Edicions Sidillà. La Bisbal d’Emporda 2014.
  • Rosell, J.; Fité, F. Història il·lustrada d’Àger. Garsineu Edicions. Tremp 2008.
  • Subirana, M. Arnau Mir de Tost i els estels màgics. Contes de Comtes. Arola Editors. Il·lustracions a càrrec de Susanna Campillo. 2015
  • Palacios, D. In nomine patris. Ed. Hispano Árabe. 2016

WEBGRAFIA

TREBALLS DE RECERCA

• Colomés, Ll. Localització i estudi dels castells en feu i alou d’Arnau Mir de Tost a la frontera del segle XI. Treball de recerca 2n Batxillerat. Escola Puigcerver. Reus. Inèdit. Febrer 2014. Primer Premi de Treball de Recerca de l’Escola Puigcerver i Finalista del Premi Francesc Noy d’Humanitats (2014) Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.
  • Benseny, L. Ramon Berenguer d’Àger durant el regnat de Jaume I. Treball de fi de Grau d’Història 2015. Tutor: Antoni Virgili Colet. Inèdit. UAB.
  • Reig, Sh. i Benseny, L. La Vall d’Àger a l’Edat Mitjana: troballes arqueològiques i monuments. Conjunt monumental de Sant Pere, torres de defensa, necròpolis i esglésies. Treball inèdit. UAB. 2015

Arnau Mir de Tost. El primer croat. Sota Terra 1. TV3 2009

Escacs de cristall de roca procedents de la Col·legiata de Sant Pere d’Àger