SABIES QUE A SANTA COLOMA D’ÀGER…

El jaciment arqueològic de Santa Coloma d’Àger

Sabies què en el municipi d’Àger es localitza una de les necròpolis més transcendents d’Europa per l’estudi de les comunitats rurals entre els segles V i XI?

Doncs així és, molt a prop de l’actual casc urbà d’Àger, es preserva un solar catalogat com jaciment arqueològic en el qual des de principis del segle XX i fins el present, s’han localitzat en diverses intervencions arqueològiques, diferents tipologies d’enterraments el vincle de les quals és la ideologia, la cristiana.

Sarcòfag Santa Coloma

Foto detall del sarcòfag excavat en la campanya del 2014. Jesús Brufal Sucarrat.

Què hi trobem a Santa Coloma?

Més enllà de la possible basílica paleocristiana avui ubicada sota el camí del Coll d’Ares, diverses excavacions arqueològiques han localitzat restes de murs per identificar, els quals en les seves proximitats s’hi han detectat sarcòfags de pedra i fosses amb lloses amb inhumats al seu interior. Allunyats d’aquests possibles hàbitats, s’obre un gran camp d’enterraments del tipus fossa simple antropomorfa, amb característiques ben singulars a l’hora d’identificar l’inhumat segons la seva edat: els més petits es reconeixien per una única llosa elevada amb terra, i els adolescents i adults per lloses que cobrien la fossa.

Qui eren?

Els estudis antropològics van aportant dades significatives com per exemple la baixa incidència de les càries en la població estudiada, una afirmació que pot relacionar-se amb el baix consum alimentari de carbohidrats. Això ens duu a la seva dieta, poc monopolitzada pels cereals. Tanmateix, aquestes primeres hipòtesis s’han de contrastar amb les dades dels anàlisis de mostres per conèixer les ràtios d’isòtops i l’ADN.

Santa Coloma Àger

Àrea d’excavació de l’any 2015. Antonio Porcheddu.

Com els disposaven?

A més a més, la necròpoli s’organitza. Aquesta presenta un urbanisme ben delimitat a partir d’un criteri comú, la orientació dels enterraments d’acord amb la ideologia, el cristianisme. Per això el cap s’ubica a l’oest i els peus a l’est, tot imitant la mirada vers la Ciutat Santa de Jerusalem. Tot i així, les fosses tenen petites desviacions, un fet associat a la capacitat d’orientació respecte el Sol segons l’estació de l’any. Finalment, nombrar que l’ordenació en files és gairebé perfecta, interrompudes per petits conjunts que s’han associat a grups familiars, una afirmació que l’anàlisi d’ADN resoldrà.

Santa Coloma Àger

Àrea d’excavació de l’any 2018. Àngela Gonzalez Centelles

I ja està?

La investigació arqueològica de Santa Coloma no s’atura, hi ha molta feina per fer, moltes campanyes arqueològiques per dur a terme i molta recerca als laboratoris que mica en mica aniran aportant més coneixement d’aquestes comunitats rurals dels segles V-XI dC de les quals realment no se’n té gaire coneixement. Per això Santa Coloma és important!

Agraïm a Jesús Brufal Sucarrat el text i les fotografies.